In het jaar 2004 lanceerde schrijver
Mark Millar een handvol nieuwe series bij verschillende uitgeverijen.
Millar, toen al ruim bekend dankzij zijn werk voor de Ultimate
titels van Marvel, wilde inhaken op zijn populariteit in de
mainstream en probeerde het onder andere met Chosen bij Dark
Horse, The Unfunnies bij Avatar Press en met Wanted bij de
Top Cow studio's van Image Comics. Het op deze manier overspoelen
van de markt bleek een slecht idee, zeker toen de projecten
vertraging opliepen of werden geschrapt. Hierdoor had slechts
een enkele recensent op tijd door, dat Millar juist met zijn
zesdelige miniserie Wanted misschien wel het beste werk van
zijn carrière afleverde.
Wanted speelt zich af in een wereld
zoals wij die kennen. Dat is echter niet altijd zo geweest.
Ooit, lang geleden, vlogen kleurrijke superhelden boven de
grote stad en smeedden superschurken hun doortrapte plannen.
Eén van die plannen was het bundelen van hun krachten.
De schurken waren die eindeloze vernederingen zat, legden
hun persoonlijke vetes opzij en openden massaal de aanval
op de helden. In 1986 was het pleit dan eindelijk beslecht.
Alle helden waren gedood en als een ultieme trap na herschreef
het syndicaat schurken de realiteit, zodat niemand behalve
zij zich meer kon herinneren dat de wereld ooit kleurrijke
superhelden had gekend. In die grauwe wereld maken we kennis
met Wesley Gibson, vierentwintig jaar en door gebrek aan een
vaderfiguur de grootste loser van de stad. Tot hij op een
dag wordt benaderd door Fox, die uitlegt dat de wereld wordt
gerund door een stelletje superschurken, dat zijn vader de
beruchte schurk The Killer was en dat Wesley de rol van die
zojuist vermoorde vader moet overnemen.
Met dit verhaal mengt Millar rauw
realisme en fantastisch escapisme op een wijze die zelden
eerder is vertoond, maar die tegelijkertijd dusdanig voor
de hand ligt, dat iedere kritische fan van superheldencomics
zich wel eens heeft afgevraagd waarom de superschurken nooit
massaal samenwerken. Naast een slimme ingeving is het ook
een vruchtbare bodem voor veel verwijzingen naar klassieke
helden als Superman en Batman, die het scenario een hyperrealiteit
geven. De wereld van Wesley Gibson is immers een wereld waarin
de helden zijn gereduceerd tot kasplantjes of slechte televisieacteurs
en waarin comics de enige hint zijn, dat die helden ooit werkelijk
hebben bestaan. In die wereld ontvouwt zich een standaard
avontuur over de interne strubbelingen van het syndicaat,
inclusief subplots over liefde en verraad en wraak, maar dat
is niet waar het om draait. Wesley is een metafoor voor de
doorsnee burger met een doorsnee leven, een slaaf van de maatschappij.
Wesley zegt 'fuck you' tegen dat voorgekauwde bestaan en hij
doet wat hij wil. En hij daagt de lezer uit hetzelfde te doen.
Het tekenwerk wordt verzorgd door
J.G. Jones, voorheen toch vooral bekend door de wijze waarop
hij dames in een zo sexy mogelijke pose kan neerzetten. Hier
laat hij echter zes nummers achter elkaar zien, dat zijn stijl
de afgelopen jaren een realistische ondertoon heeft gekregen
die prima geschikt is voor het vertellen van een verhaal over
een wereld waarin misdaad loont. Uiteraard is Fox een uitdagende
verschijning, maar dat is functioneel, want slechts van secundair
belang. De personages zijn afwisselend realistisch (de herkenbaar
vormgegeven Wesley) en over de top (bizarre schurken met veelzeggende
namen als Fuckwit en Shit-Head) en het is een verdienste van
Jones dat die uitersten op een geloofwaardige wijze worden
samengesmolten. Millar vraagt veel van zijn tekenaar, met
constant afwisseling tussen actiescènes en lange dialogen,
maar ook op dat vlak is Jones de ideale keuze. De donkere
inkleuring sluit volledig aan op de tastbare sfeer die hij
hier schept.
Wanted is een miniserie die alles
heeft. Van de dubbele bodems tot meerdere verhaallagen, van
de bizarre vondsten tot intelligente ingevingen, van brute
actie tot onversneden grofheid; het is een comic van deze
tijd, toegesneden op een publiek dat brave superheldenverhalen
zat is en benieuwd is naar hoe het de helden zou zijn vergaan
als hun schurken niet zo naïef waren. Bovenal is Wanted
een comic die de lezers eens een spiegel voorhoudt. Een comic
die impulsiviteit promoot en ja, misschien wel opstandigheid,
ongehoorzaamheid en anarchisme. Een comic die typisch Millar
is. Hij neemt geen blad voor de mond. En hij vindt, dat wij
dat ook niet moeten doen.
wanted
#1-6
- image comics (color, 32 pagina's) door:
mark millar & j g jones uitgegeven: december
2003 - februari 2005