Regisseur en schrijver Wong Kar-Wai
was na In the Mood for Love duidelijk nog niet klaar met de
personages en de onderliggende thematiek uit die film. Om
die reden is in 2046 de hoofdrol opnieuw weggelegd voor Tony
Leung. Hij is de spil van een verhaal dat dankzij de vele
complexe lagen en de mogelijke interpretaties bijna net zo
ongrijpbaar is als de ideale liefde die zijn personage nastreeft,
zowel in het heden en het verleden als in de verre toekomst.
Chow (Leung) is een schrijver die
in Hongkong een kamer in een gehorig hotel betrekt. Daar schrijft
hij zijn nieuwe roman, een sciencefiction over het leven in
het jaar 2046, voor een groot deel geïnspireerd door
een mooi meisje in de nabijgelegen hotelkamer 2046. Immer
op zoek naar het gevoel van prille liefde werpt hij zijn charmes
in de strijd bij de ene na de andere vrouw die zijn pad kruist,
waarbij heden en verleden, symboliek en metafoor kriskras
door elkaar heen lopen. Van de hopeloos op een Chinees verliefde
Lulu (Carina Lau) tot de brutale dochter van de hotelbaas
(Zhang Ziyi), Chow blijft onvermoeibaar op zoek naar het grote
geluk, vindt dat soms en kan vervolgens niet anders dan toekijken
hoe het uit zijn handen glipt.
Zo is 2046 dus een hotelkamer, een
roman, een jaartal én een plek waar mensen heengaan
op zoek naar verloren herinneringen. Ondanks, of juist omdat
Wong zonder script werkt, vallen de puzzelstukjes van het
gelaagde verhaal op een welhaast intuïtieve manier op
hun plek, zonder dat overigens ooit echt duidelijk wordt waar
feit en fictie elkaar overlappen of uitsluiten. Dat ongrijpbare
aspect wordt versterkt door de stilistische regiekeuzes, die
soms een doel op zich zijn geworden. Rook kringelt vertraagd
omhoog, een robot uit de toekomst wandelt versneld door de
smalle gangen en iedere zo zorgvuldig opgestelde en aangeklede
compositie is een kunstwerk.
Wong wilde met 2046 een speelfilm
maken over de filosofische vraag of in het leven eigenlijk
ooit iets wezenlijks verandert. Zijn hoofdpersonage Chow zoekt
en zoekt, maar is na elke nieuwe romance gewoon weer alleen,
een als mooie herinnering verpakte illusie rijker. Hoewel
het soms aan diepgang en cohesie ontbreekt omdat de verschillende
lagen zo door elkaar heen lopen, blijft dat nostalgische gevoel
overeind. Warm en toch afstandelijk, bekend en toch toekomstmuziek.
2046
- 129 min (wong kar-wai) cast: tony leung,
gong li, zhang ziyi, carina lau & faye wong gezien:
08.02.05 - amsterdam, the movies