In de vrij obligate openingsscène
van The Ring, een door Gore Verbinski geregisseerde remake
van een oorspronkelijk Japanse productie, vertellen twee meisjes
elkaar laat op de avond spookverhalen over een mysterieuze
video die zo eng is, dat iedereen die ernaar kijkt binnen
zeven dagen sterft. Eén van hen heeft de band onlangs
gezien en inderdaad, dat is zeven dagen geleden. Alles wijst
op een stijlvol geschoten doch uitgekauwde tienerhorror, maar
schijn bedriegt.
In een verhaal dat zeer slim laveert
tussen voorspelbaar en verrassend gaat Rachel Keller (Naomi
Watts), de tante van de overleden tiener, op zoek naar de
dodelijke videoband. Haar ervaring als journalist brengt haar
spoedig naar een afgelegen motel. Op dezelfde plek waar haar
nichtje met drie inmiddels eveneens overleden vrienden de
band heeft bekeken, staart Rachel ruim een week later gefascineerd
naar een aaneenschakeling van rare, surrealistische beelden.
Ze laat de tape onderzoeken door haar ex Noah (Martin Henderson)
en samen vinden ze steeds meer stukjes van een verontrustende
puzzel met als kern het echtpaar Morgan en hun geadopteerde
dochter Samara (Daveigh Chase). Intussen tikt de klok onverstoord
door.
Alle hoofd- en bijrollen zijn redelijk
eendimensionaal, met als het toppunt Rachels zoontje Aidan
(David Dorfman), die met de wijze blik in zijn ogen de zoveelste
helderziende knul is in het tijdperk na The Sixth Sense. Ze
staan echter allen in dienst van de plot, dat speelt met de
verwachtingen van de kijker. Het concept van op gerechtigheid
beluste, rusteloze geesten mag clichématig zijn; de
dromerige, bedrukkende regie is op dusdanig sluwe wijze meeslepend,
dat de vaart behouden blijft en dat de grootste plotwendingen
komen op het moment dat juist de grootste clichés worden
verwacht. Met name het eind is wat dat betreft bloedstollend.
Japanse verhalen stoeien erg graag
met het bovennatuurlijke, paranormaal begaafde kinderen en
een onverbiddelijk kwaad. Gelukkig heeft The Ring in de remake
niets van die charme verloren. Wel jammer dat de maatschappijkritiek
(de mens als slaaf van de televisie) onuitgesproken blijft.
Daarentegen heeft het met Watts een hoofdrolspeelster die
er ook in het druilerige Seattle van Verbinski voor zorgt
dat zelfs de sporadische twijfelachtige scène boeiend
is.
the ring
- 115 min (gore verbinski) cast: naomi watts,
martin henderson, david dorfman, brian cox, shannon cochran
& daveigh chase gezien: 04.12.02 - utrecht,
rembrandt (speciale voorpremière)