Een nieuw jaar betekent bij Dark Horse
weer nieuwe aandacht voor heel veel manga. Dat begint met
de omnibus Clover, gaat verder met een special over Oh My
Goddess en eindigt met verse delen van de reguliere reeksen.
Gelukkig biedt de uitgeverij uiteraard wel meer, met onder
andere de volgende B.P.R.D. mini, nieuwe nummers van Buffy,
Hellboy en de vijfde Fear Agent paperback. Grendel: Devil's
Reign bundelt oud werk van Matt Wagner en Tim Sale.
Bij DC komt de door vele vertragingen
geplaagde crossover Final Crisis tot een eind, spijtig genoeg
met een volstrekt andere tekenaar. Daarnaast lijkt 'Faces
of Evil' een soort stiekeme, extra crossover die de aanloop
betekent naar de nieuwe Justice League en zowel Batman als
Superman krijgt ter gelegenheid daarvan een speciale, geschilderde
cover van Alex Ross. De nieuwe miniserie bij WildStorm, onder
de titel Mysterius: The Unfathomable, oogt zeer grappig, gemaakt
door Jeff Parker en Tom Fowler, terwijl de rest van deze imprint
toch minder boeit. Vertigo verzamelt al het werk van Neil
Gaiman over zijn creatie Death, de serie 100 Bullets heeft
één nummer te gaan en de klassieker V For Vendetta,
in 2005 opnieuw uitgebracht als hierziene hardcover, verschijnt
nu ook als softcover.
Image zet American Jesus in het zonnetje,
het nieuwe project van Mark Millar, voorzien van tekenwerk
door Peter Gross. En na het succes van de op muziek gebaseerde
graphic novels volgt This Is a Souvenir: The Songs of Spearmint
& Shirley Lee en wordt duidelijk gegrepen naar net even
wat minder bekende muzikanten. Het is de beurt aan de volgende
paperback van het succesvolle The Walking Dead en bij Top
Cow begint schrijver Joe Casey aan de nieuwe, overbodige reeks
Velocity.
Marvel Comics krijgt geen genoeg van
het terugkeren naar de oorspronkelijke nummering wanneer hen
dat goed uitkomt en wanneer het een leuke reden is voor het
geven van een feestje. Beter gezegd: het uitbrengen van een
extra dik en extra duur nummer. Thor #600 kost vijf dollar
en uiteraard verschijnt een variant cover, dus tel uit je
winst. In 2009 zal sowieso veel commercieel spul verschijnen,
want de uitgeverij wordt zeventig. De crossover 'Dark Reign'
blijft compleet onder embargo, wat het blind bestellen van
een nieuwe serie als Dark Avengers lastig maakt. Bij de herstart
van Punisher moet dat echter geen punt zijn, want makers Rick
Remender en Jerome Opena zijn motivatie zat. De special Ruins
van Warren Ellis is de moeite van het proberen waard.
Bij de independents stort Avatar Press
zich aanhoudend op obscuur werk van schrijvers als Garth Ennis,
Warren Ellis en Alan Moore. Deze maand weer, met Alan Moore's
Light of Thy Countenance als nieuwe graphic novel. Devil's
Due verwelkomt Humanoids en hun serie I Am Legion, een opvallend
project wat door het tekenwerk van John Cassaday interessant
is. Fantagraphics gaat terug in de tijd met Supermen: The
First Wave of Comic-Book Heroes, IDW telt met Star Trek: Countdown
af tot de nieuwe film en bij Oni Press is het aanbod de laatste
tijd zo klein, dat ze 'vals spelen' met hun herhalingen van
eerder uitgebrachte bundelingen.
comics
:: in
echo
(abstract) Wat moet je doen nadat je meesterwerk
al is voltooid? Met pensioen gaan en van de rente genieten?
Of iets nieuws bedenken en dan het risico lopen, dat iedereen
het met dat meesterwerk gaat vergelijken en tot de conclusie
kan komen, dat het lang niet zo goed is? Terry Moore durfde
die gok na Strangers in Paradise duidelijk aan.
De hoofdrol in Echo, zijn nieuwste
project na de moderne klassieker waarmee hij wereldfaam verwierf,
is weggelegd voor een vrouw. Daarmee houden al de vergelijkingen
met Strangers in Paradise op, want de nieuwe serie heeft pure
sciencefiction als basis van het verhaal. Een experimenteel
gevechtsharnas ontploft gedurende een test en Julie Martin,
in de buurt tijdens de oefening boven een woestijn, wordt
geraakt door de overblijfselen. Het harnas hecht zich aan
haar huid en na enkele kleine misstappen in de openingsfase
heeft Moore zijn ritme en zijn stem gevonden: ook met een
andere thematiek blijft zijn werk draaien om de personages,
niet om de actie.
De karakters zijn fris, het tekenwerk
is wederom realistisch, overtuigend en van hoog niveau en
als Echo niet te veel richting een actiedrama drijft, gaat
het een goede toekomst tegemoet. Vergelijkingen met Strangers
in Paradise houd je altijd, maar Moore geeft daar strikt inhoudelijk
in elk geval geen echte aanleiding toe.
comics
:: out
air
(dc) Makers G. Willow Wilson en M.K. Perker
hebben veel lof geoogst voor hun graphic novel Cairo. Dat
was terecht en dus was ik nieuwsgierig naar wat ze zouden
presteren met Air, de maandelijkse titel voor DC. Nu, met
de eerste drie nummers op de planken, is het tijd voor een
herbezinning. Want het slaat nog niet aan.
Hoe grappig en hoe ironisch en slim
het basisconcept van de stewardess met hoogtevrees ook is,
Blythe is tot op heden niet het type hoofdpersonage dat de
lezer pakt en niet meer loslaat. In een soms onlogisch warrig
en dan weer veel te rechtlijnig verteld avontuur wordt ze
tegen alle logica in verliefd en slaat haar karakter per maand
om als een blad aan de boom. De plot wordt opgerekt, samengeperst,
ondersteboven getild; allemaal in het zoeken naar dynamiek
waar die niet is. Tussen de regels door is zonder meer het
talent van de makers zichtbaar, het is alleen niet genoeg.
Daarbij komt de zachte tekenstijl van Perker veel beter tot
zijn recht in zwart-wit dan in kleur: nu verliest het aan
detail.
Waarschijnlijk wacht ik het verdere
verloop van deze eerste verhaallijn af voor ik een besluit
neem over het al dan niet stoppen met Air. Dat neemt niet
weg, dat de eerste delen teleur hebben gesteld. Toon, thematiek
en de personages stuiteren alle kanten op. Wilson moet snel
een keuze maken en een uniforme stijl hanteren, anders valt
het doek.