Dark Horse doet in augustus opvallend
veel aan bundelingen. Van The Art of Tony Millionaire tot
een verzameling Conan en van de eerste paperback van Rick
Remenders End League tot Ghost als de volgende oude superheldencomic
die nu in omnibus verschijnt, het blijkt een zeer succesvolle
strategie voor de uitgeverij. Daarbij mag uiteraard de tweede
Hellboy Library Edition hardcover niet worden vergeten.
DC heeft deze maand geen nieuw nummer
van Final Crisis, het stikt wel van de spin-offs. Dat is commercieel,
maar het verdient een compliment dat juist voor die specials
en series schrijvers van naam zijn aangetrokken, waaronder
Greg Rucka voor het vijfdelige Final Crisis: Revelations en
Grant Morrison voor Final Crisis: Superman Beyond. Diezelfde
Morrison neemt overigens samen met de tekenaar Frank Quitely
afscheid van All Star Superman. Bij WildStorm staat alles
in het teken van de crossover 'World's End' en haakt The X-Files
Special in op de nieuwe speelfilm. Vertigo lanceert Air, een
nieuwe reguliere serie door de makers van de veelgeprezen
graphic novel Cairo. Die preview oogt heel eigenzinnig, dus
dat kan leuk worden.
Image geeft het startschot voor een
aantal nieuwe series, waaronder Golly! van Phil Hester, die
ik overigens toch liever zie als tekenaar dan als schrijver,
The Roberts over seriemoordenaars in een verzorgingstehuis
en Guerillas van Brahm Revel, een intrigerend idee over de
inzet van aapsoldaten in de oorlog in Vietnam. De graphic
novel Devoid of Life, door Raffaele Ienco, klinkt ook zeer
aardig, zeker in combinatie met de online preview.
Marvel viert de terugkeer van John
Romita Jr als tekenaar van Amazing Spider-Man met een verhaal
waarin de Thunderbolts opduiken, inclusief de Green Goblin
en Venom. Het is tevens de maand van Terry Moore, want hij
lanceert als schrijver zijn vijfdelige miniserie Spider-Man
Loves Mary Jane en de nieuwe Runaways, respectievelijk met
Craig Rousseau en Humberto Ramos als tekenaars. Secret Invasion
eist meer en meer spin-offs, zodat het al komt tot miniseries
als Secret Invasion: Inhumans, Secret Invasion: Thor en Secret
Invasion: X-Men. In tegenstelling tot bij DC Comics zijn de
spin-offs niet altijd geschreven door het beste van het beste.
Aardigste verrassing van de maand is de start van het zesdelige
vervolg op NYX, helaas wel door een compleet ander team makers
dan voorheen.
Independents houden een relatief rustige
maand, het lijkt wel of veel vaste titels even een keertje
overslaan. Wel is het bij Abstract tijd voor de eerste bundel
van Terry Moore's nieuwe serie Echo, brengt men bij Archaia
Studios een Mouse Guard roleplaying game uit en probeert Michael
Turners uitgeverij Aspen het voor de derde keer met hun serie
Fathom. En hoeveel comics van Avatar Press worden deze maand
níet geschreven door Garth Ennis of Warren Ellis? Drawn
& Quarterly biedt met Jamilti & Other Stories vers
werk van Rutu Modan, Fantagraphics geeft een speciale editie
van Ghost World uit en bij IDW begint Ben Templesmith aan
Welcome to Hoxford.
comics
:: in
grendel:
behold the devil (dark horse) Toen ik in de
jaren negentig in aanraking kwam met Grendel, was dat in de
vorm van enkele miniseries die stuk voor stuk nog slechts
thematisch overeenkwamen. De oorspronkelijke Grendel, Hunter
Rose, ontdekte ik later. Grendel: Behold the Devil is pas
mijn eerste miniserie over dat personage.
Het was even wennen aan de stijl die
bedenker Matt Wagner hier hanteert, want in vergelijking met
zijn oudere werk voor bijvoorbeeld Mage kiest hij bij dit
'vergeten hoofdstuk' uit de carrière van Grendel waarschijnlijk
bewust voor een bijna archaïsche benadering. Dat houdt
in, een minimalistische tekenstijl, rood als enige kleur en
een plot dat via tekstkaders met wisselend perspectief wordt
verteld. En hoewel de eerste helft van deze serie vermakelijk
was, kon het door die gekozen structuur niet altijd overtuigen.
Het voelde vrijblijvend. Tot onlangs in nummer zeven de culturele
erfenis van Grendel werd geplaatst in het kader van die miniseries
waar ik ooit mee begon.
De gedurfde zet is meer dan een knipoog,
het is zelfs meer dan het binnen één realiteit
trekken van Grendel als concept. Wagner zet zijn creatie in
één klap binnen een breder kader en dat is precies
wat Hunter Rose niet wil: hij wil graag uniek zijn, niet slechts
één van de velen. Het is daarmee de ultieme
uitdieping van een comicpersonage.
comics
:: out
transhuman
(image) Jonathan Hickman is een maker met
een eigen visie, die nog niet eens zo lang geleden de comicwereld
in is komen sluipen. Zijn meesterlijk verfrissende The Nightly
News was de grote doorbraak en dus waren de verwachtingen
voor zijn nieuwe miniseries erg hooggespannen. Transhuman
is één van die miniseries.
Deze keer neemt Hickman alleen het
verhaal voor zijn rekening, terwijl hij de tekeningen laat
aan J.M. Ringuet. Toch is aan de lay-out duidelijk de hand
van Hickman zichtbaar. Het probleem zit echter in het verhaal,
of beter gezegd, in de uitwerking daarvan. Want met genetische
experimenten op mensen als actuele en boeiende onderwerp wordt
voor een insteek gekozen die niet werkt. De twee tot nu toe
verschenen nummers krijgen vorm als een documentaire, compleet
met presentator en interviews met betrokkenen. Het resultaat
is een droge aaneenschakeling van expositie, herhaling van
bekende feiten en ook nog eens zeer houterig taalgebruik.
Transhuman heeft zo zijn momenten,
maar de nadelen wegen zwaar. Zeker omdat de ingeblikte computerletter
en de vierkante, fantasieloze tekstkaders en balloons ook
verre van visueel aantrekkelijk zijn. Nee, aan de talenten
van Hickman doet het niet af, duidelijk is alleen wel, dat
hij met deze reeks te veel verkeerde keuzes heeft gemaakt.