In juni is het tijd voor Indiana Jones
en Dark Horse wil dat weten, ook. Naast een stapeltje bundels
begint in die maand namelijk de miniserie Indiana Jones and
the Tomb of the Gods, door de relatief onbekende Rob Williams
en Steve Scott. Dat is overigens niet de enige film die op
stapel staat: met Hellboy II in zicht wordt flink uitgepakt
en verschijnen onder meer twee BPRD one-shots. Telkens met
goede makers, dus dat is geen punt.
DC lanceert de volgende wekelijkse
comicserie, nu onder de titel Trinity. De hoofdrollen zijn
weggelegd voor de grote drie, Superman, Batman en Wonder Woman
en ook Kurt Busiek en Mark Bagley als makers spreken natuurlijk
tot de verbeelding, maar toch blijft het een project met een
sterk commercieel tintje. Goed nieuws voor de fans van het
ooit gestopte Manhunter: de serie keert terug, gewoon op de
plek waar het was gebleven. Nu Michael Gaydos de tekenaar
is, kan het misschien eindelijk doorbreken bij een breder
publiek. Imprint Minx heeft in The New York Four een interessante
graphic novel door de makers van de indie-hit Local, Vertigo
start Madame Xanadu met op het eerste gezicht sfeervol tekenwerk.
En wat was voorspeld, is een feit, The Exterminators wordt
stopgezet.
Het klapstuk van Image is deze maand
zonder enige twijfel de lancering van het zesdelige War Heroes,
door Mark Millar en Tony Harris. Hoewel toch wat vraagtekens
gezet mogen worden bij de reclameslogan dat dit in feite is
wat Ultimates 3 bij Marvel had moeten zijn. Ook begint de
tweede miniserie Amory Wars, een bijlage voor de muziek van
Coheed and Cambria. Tot slot biedt Red Mass for Mars nieuw
werk van Jonathan Hickman.
Marvel doet met Ultimate Origins een
gooi naar de gunsten van fans van deze imprint. Opvallend
dat deze titel vorig jaar al eens is aangekondigd, maar toen
dus is uitgesteld. Vader en zoon Knauf beginnen aan hun reeks
Eternals, wat voortbouwt op de miniserie van Neil Gaiman,
Skaar: Son of Hulk is het groene antwoord op Conan en de crossover
Secret Invasion blijft de helft van al de reguliere series
bevuilen. Mogelijk intrigerend is Wolverine, waar Mark Millar
en Steve McNiven deze maand beginnen aan hun verhaallijn over
een Wolverine uit de nabije toekomst. In het kader van 'we
nemen geen halve maatregelen' verschijnt daarnaast nog Wolverine:
Dangerous Game en X-Force: Ain't No Dog, waarin Wolverine
een belangrijke rol speelt. Daar pas ik voor.
Op het vlak van de independents begint
het leukere materiaal bij uitgeverij Fantagraphics, waar maker
Gilbert Hernandez komt met zijn hardcover The Troublemakers.
IDW begint alvast met comics over Star Trek, wat handig is
met een nieuwe film op komst, terwijl Oni Press voor het eerst
alle miniseries van Judd Winicks grappige creatie Barry Ween
bundelt, nu onder de titel The Big Book of Barry Ween. Ook
de verzamelde Black Hole van Charles Burns, bij uitgeverij
Pantheon Books, is verplicht voor liefhebbers van underground.
Als afsluiter verschijnt bij Top Shelf weer iets van James
Kochalka, ditmaal de hardcover Johnny Boo.
comics
:: in
local
(oni) Het einde is in zicht van Brian Woods
project Local, dat hij samen met de tekenaar Ryan Kelly onder
heeft gebracht bij uitgeverij Oni Press. De twaalfdelige reeks
is, zoals vaker bij Wood, een echte conceptcomic. Elk deel
bevat een kort verhaal, maar de rode draad volgt een rusteloos
door het land trekkend hoofdpersoon.
Die rode draad is de kracht van de
serie. De jonge Megan is de ene keer het middelpunt van een
verhaal, soms is ze een bijpersonage en een enkele keer gaat
het niet om haar, maar mensen die slechts zijdelings met haar
in contact staan. Het levert keer op keer kleine puzzelstukjes
op, waar de lezer Megans karakter in kan vinden. Soms, ook
zoals vaker bij Wood, ontbreekt het aan echte diepgang. Niettemin
zijn de emoties oprecht en is Kelly een tekenaar die daar
raad mee weet: zijn expressionistische lijnen vangen steevast
de essentie van een personage of van een locatie.
Toen het eerste deel van Local net
op de planken lag, bestond heel even het gevaar dat dit een
goedkope herhaling van zetten uit Woods vorige miniserie Demo
zou worden. Daar is verder geen sprake van geweest. Dit project
staat gelukkig op eigen benen en laat zien hoe Wood in de
tussenliggende periode is gegroeid als schrijver.
comics
:: out
runaways
(marvel) Toen de serie van start ging, hoorde
Runaways bij een reeks verse comics onder de Marvel imprint
Tsunami. Waar de rest genadeloos flopte, kreeg de frisse creatie
van Brian K. Vaughan een herkansing en zo kon het zich ontpoppen
tot een aardig succes. Na Vaughans vertrek meldde Joss Whedon
zich als nieuwe schrijver.
Waar zulk nieuws doorgaans reden is
voor enthousiasme, heeft Whedon niet kunnen brengen wat van
hem werd verwacht. Na een redelijk aardig begin, waarin hij
de voor zijn werk kenmerkende humor goed de ruimte gaf, liet
hij zijn hoofdpersonages namelijk honderd jaar in het verleden
belanden. En dat bleek een complexe wereld van nieuwe personages,
onderling inwisselbare kleding en vooral heel veel puberclichés.
De nieuwe tekenaar Michael Ryan kon daar weinig mee, zijn
stijl is net te vlak voor het herkenbaar neerzetten van tieners
en zijn actiescènes zijn net te saai. Een paar maanden
vertraging in deze middelmatige verhaallijn, nee, dat heeft
ook zeker niet geholpen.
Marvel heeft bekendgemaakt, dat de
serie na het werk van Whedon en Ryan wordt stopgezet en direct
daarna weer wordt herstart, met Terry Moore als schrijver.
Het is de vraag of hij slaagt waar Whedon faalde. Misschien
is de serie Runaways domweg niet geschikt voor andere schrijvers
dan bedenker Vaughan. Het zou kunnen.