Begin maart lanceert Joss Whedon bij
Dark Horse zijn wat hij noemt achtste seizoen van de televisieserie
Buffy, uiteraard in comicformaat. Met tekenwerk van Georges
Jeanty kan dat interessant worden. Daarnaast biedt de uitgeverij
een nieuwe miniserie over de BPRD uit Hellboy, een mooie bundel
vol met oud materiaal van Matt Wagners Grendel en de gebruikelijke
dosis manga en Star Wars. Een zeer mooi Tara McPherson 'journal',
trouwens.
Bij DC Comics blijven de titels over
Superman en Batman overtuigen met goede makers, wat zeer prettig
nieuws moet zijn voor de liefhebbers die in het verleden nog
wel eens reden tot klagen hadden. Aquaman is toe aan het vijftigste
nummer en dat wordt gevierd met de komst van boekschrijver
Tad Williams, de Fourth World Omnibus bundelt klassiek werk
van oude meester Jack Kirby en het mag nu geen verrassing
meer zijn, dat de chronisch trage Alan Heinberg wordt vervangen
als de schrijver van Wonder Woman door de onbekende boekschrijver
Jodi Picoult. Bij WildStorm ruikt de miniserie Grifter &
Midnighter sterk naar uitmelken. En Vertigo biedt oorlogsserie
Army @ Love door Rick Veitch en tot slot twee nieuwe bundels
van de uitstekende serie Sandman Mystery Theatre.
Image laat zich deze maand van de
beste kant zien. Zo oogt Dynamo 5 van Jay Faerber bijzonder
aardig en spreekt het concept van Howard Wongs After the Cape
me wel aan. De paperback van Cross Bronx laat ik zeker niet
aan me voorbij gaan en hetzelfde geldt voor de allereerste
bundel van Casanova. De tweede Walking Dead hardcover móet
ik zeker hebben en de terugkeer van de Clown in Spawn bewijst
dat ik daar op tijd mee ben gestopt.
Marvel biedt voor maart een mengeling
van voortzetting van de ingeslagen weg en nieuw materiaal.
Zo gaan de comics in het Ultimate universum vrolijk hun gang
en blijft het een genot om te zien dat Spider-Man nu terug
is in het zwarte kostuum. Ook de gevolgen van de crossover
Civil War zijn overal goed voelbaar, niet in de laatste plaats
door de vele aankondigingen die onleesbaar zijn gemaakt door
het logo met daarop 'access denied'. Wel boeiend is dat de
Fantastic Four voor het eerst sinds lange tijd weer een andere
samenstelling gaat krijgen. Minstens zo fascinerend is de
start van Mighty Avengers, een nieuwe serie over een tweede
team Avengers, gemaakt door Brian Michael Bendis en Frank
Cho. Onder het kopje Dabel Brothers helaas veel comics die
mij niet echt aanspreken.
In het katern van de independents
wordt veel aandacht getrokken door de stemmige aankondiging
van het op één na laatste nummer van Terry Moore's
klassieke serie Strangers in Paradise. Fantagraphics biedt
de eerste original graphic novel van Gilbert Hernandez, genaamd
Chance in Hell, terwijl gebrek aan diversiteit bij IDW zo
heel langzaamaan opvalt. Oni Press waagt het weer eens met
wat kleur in de vorm van de miniserie Tek Jansen, bij Top
Shelf kan het eerste deel van Essex County interessant zijn
en Virgin rondt de zaak af met het lanceren van een serie
door Guy Ritchie en Andy Diggle: Gamekeeper. Virgin doet het
aardig, dus dit kan zomaar wat worden.
comics
:: in
stray
bullets (el capitán) Waar is Stray
Bullets toch gebleven? Bedenker, schrijver en tekenaar David
Lapham begon de serie zo halverwege de jaren negentig bij
zijn eigen uitgeverij El Capitán, won terecht enkele
prijzen en is daarna vaker in de spotlights van de mainstream
bij Marvel en DC opgedoken. Maar Stray Bullets, waar blijft
dat?
De basis van de serie is heel eenvoudig,
het is de analyse van een verziekte maatschappij waar vooral
kinderen de dupe van zijn: zij zijn slachtoffers van het geweld
dat ze om zich heen zien, anders gezegd, zij worden geraakt
door de verdwaalde kogels. Lapham hanteert echter een structuur
waarbij vrijwel niets in chronologische volgorde wordt verteld,
waardoor de lezer goed moet opletten. Het resultaat is prima,
maar het laatste deel is inmiddels meer dan een jaar geleden
verschenen. Zelfs Laphams site voor de serie is verdwenen.
Heeft hij het te druk met zijn werk voor de mainstream en
is dit een pauze? Of is Stray Bullets voltooid verleden tijd?
Stray Bullets scoorde steevast hoog
en staat al sinds het laatste nummer bij de tien beste series
die ik op dit moment spaar. Maar ja, dat is niet zo moeilijk
wanneer nooit nieuw materiaal verschijnt. Hopelijk keert Lapham
dit jaar terug naar zijn geesteskind. Dat verdient deze serie.
Dat verdienen de personages. Dat verdient de lezer.
comics
:: out
all
star batman & robin (dc) Het is een beproefde
strategie van DC. Neem een bekende held en zet vervolgens
twee creatieve zwaargewichten op die serie. Vervolgens kan
iedereen achterover gaan leunen en toekijken hoe de verkoopcijfers
stijgen. Althans, dat is de theorie sinds Jeph Loeb en Jim
Lee een jaar lang Batman maakten.
Het initiatief onder de titel All
Star komt voort uit die gedachte. Voor Batman betekende dat
wederom Jim Lee als tekenaar, nu aangevuld met Frank Miller
als schrijver. En wederom, in theorie een prachtig idee. Lee
had zich onlangs bewezen en Miller is nog altijd ongeëvenaard
wanneer het gaat om zijn visie op Batman, een reputatie die
hij heeft sinds de klassieke Dark Knight Returns. Helaas wijst
de praktijk anders uit. Ten eerste zit de stijl van Lee toch
nog te veel vast in de schreeuwerige jaren negentig en, wat
veel belangrijker is, ten tweede wordt de serie geplaagd door
enorme vertragingen. Vier nummers in anderhalf jaar is schandalig,
zo kan niets worden opgebouwd.
Daarom ligt het lot van All Star Batman
& Robin voor de hand, in ieder geval wat betreft mijn
lijstje vaste comics. En het is zeker geen toeval dat onlangs
heel even het gerucht circuleerde dat de reeks al was stopgezet.
Het lijkt zo langzaamaan of DC de serie alleen nog kan redden
door grove maatregelen, bijvoorbeeld andere makers.