Dark Horse gooit het ook in april
op Star Wars. Dat gebeurt onder andere met Star Wars: Rebellion,
een serie gemaakt door een handjevol nogal onbekende namen.
En natuurlijk staat onbekend niet altijd gelijk aan slecht.
Archenemies klinkt bijvoorbeeld als een grappige miniserie,
al is de schrijver Drew Melbourne geen bekende in de comicwereld.
Voor het overige vrij veel Conan en manga, aangevuld met een
nieuwe miniserie over Mike Mignola's BPRD.
DC is een plek vol veranderingen,
zeker met het eind van Infinite Crisis in zicht. De gevolgen
zijn al voelbaar in alle series die een jaar aan continuïteit
hebben overgeslagen, de Crisis Specials haken in op het hoofdverhaal
en met onder meer Checkmate en Ion wordt dit ook nog eens
gebruikt als springplank voor een aantal nieuwe projecten.
Minder in het oog springend is het eind van Seven Soldiers
en de start van Man-Bat. Die laatste is interessant vanwege
de makers, want dat zijn Bruce Jones en Mike Huddleston. Opvallend
dat voor Ex Machina ruimte wordt ingelast in de vorm van een
aparte miniserie. Maar voor tekenwerk van Chris Sprouse doe
ik alles, dus een bezwaar is het niet. Tot slot keert Bite
Club terug. Zelfde matige schrijvers, dus ik pas.
Image heeft met Brian Woods The Tourist
een erg interessante graphic novel in de aanbieding. Als ik
me niet vergis, is dit project vorig jaar eerst bij een andere
uitgeverij aangekondigd, maar deze verhuizing juich ik toe.
De comic Rocketo heeft de overstap al gemaakt en op die manier
duikt heel langzaam steeds meer talent op bij de uitgeverij.
Een goed teken met het oog op het formulewerk dat bij studio
Top Cow wordt geproduceerd.
Marvel biedt Moon Knight, een nieuwe
serie over de gelijknamige held. De voorgaande reeksen vond
ik nooit zo boeiend en de naam van de schrijver zegt me niets.
Niettemin is dit een project dat de aandacht verdient, want
het tekenwerk van David Finch is magistraal. Onvoorstelbaar
dat ik zijn werk jaren geleden bij Image zo slecht vond, dat
ik zelfs met bepaalde series ben gestopt. De aanloop naar
de crossover 'Civil War' boeit niet, de miniseries in verband
met 'Annihilation' helemaal niet, maar voor Daniel Knauf als
schrijver van Iron Man ga ik graag naar de winkel. Saillant
detail is dat de covers van Thunderbolts en Astonishing X-Men
erg op elkaar lijken. Voor de liefhebbers, Daniel Way en Steve
Dillon beginnen aan de nieuwe titel Wolverine: Origins.
De independents bieden weer hun gebruikelijke
mengeling van oud en nieuw, met voorop natuurlijk Strangers
in Paradise, de serie die aftelt naar het eind. Boom! timmert
steeds nadrukkelijker aan de weg: voor de comic Talent zijn
zelfs Christopher Golden, Tom Sniegoski en Paul Azaceta aangetrokken.
Dat doen ze goed. IDW gaat door, maar heeft niet echt spectaculaire
dingen, Oni Press geeft het startschot voor My Inner Bimbo,
een miniserie van Sam Kieth, terwijl het katern Speakeasy
door recente gebeurtenissen toch een vreemde smaak geeft.
Deze titels worden immers misschien niet meer uitgebracht.
En bij Top Shelf: nieuw werk van Jeffrey Brown.
comics
:: in
the
exterminators (dc) Bij Vertigo is de afgelopen
maanden opeens veel interessants verschenen. Men vond het
de hoogste tijd voor een handjevol nieuwe series en daarvoor
zijn grote namen aangetrokken. Deze keer niet alleen schrijvers
van naam, nee, ook de tekenaars kunnen rekenen op een aardige
schare trouwe fans.
Bij The Exterminators, de serie die
begin dit jaar van start is gegaan, draait het voor de verandering
zelfs grotendeels om de aantrekkingskracht van de tekenaar.
Tony Moore, nog bekend van zijn werk voor The Walking Dead
bij Image, is met een relatief open tekenstijl misschien niet
de meest logische keuze voor een serie bij Vertigo, maar toch
is het zijn inbreng die interesse opwekt. Hierdoor kan schrijver
Simon Oliver in de luwte werken aan zijn plot, een complex
opgezet verhaal over insectenbestrijders en alle facetten
van de buurt waarin dat werk plaatsvindt. Is het meteen raak?
Nee, dat niet. Vooral de schrijfstijl moet zich nog ontwikkelen.
Maar het belooft veel.
Van de nieuwe titels bij Vertigo is
The Exterminators niet de beste. Ook niet de vernieuwendste,
spannendste of provocerendste. Toch leest het lekker weg,
is elke pagina uitnodigend en heeft het wel het niveau dat
verwacht mag worden van een comic met het logo van Vertigo
erop. Voor nu is dat meer dan voldoende.
comics
:: out
savage
dragon (image) Het zal geen verrassing meer
zijn. De kwaliteit van Savage Dragon kent al maanden een vrije
val, de vertraging na Erik Larsens promotie tot uitgever van
Image heeft daaraan bijgedragen en het wordt zo langzaamaan
tijd voor die harde conclusie. De serie moet maar eens worden
geschrapt.
Eigenlijk is het de verkeerde kant
opgegaan toen Larsen een jaar of vijf geleden zijn hoofdpersonage
naar een andere dimensie liet reizen. Dat was niet alleen
het begin van een nieuw tijdperk, het was ook de start van
een nieuwe schrijfstijl. De serie moest toegankelijker. En
dus werden tekstkaders gebruikt, kregen personages gedachtewolkjes
en mocht iedereen om de drie pagina's uitleggen waar hij mee
bezig was. Die stijl is gebleven, ook toen het verhaal over
alternatieve dimensies was afgerond. Het gevolg is dat de
ooit grimmige sfeer en de volwassen onderwerpen zijn verruild
voor allerlei simpele verhalen die van gevecht naar gevecht
rollen.
Voor mij is de lol nu wel weg. Vanaf
het begin heb ik de serie gevolgd, het is nog altijd de comic
waarin veruit de meeste van mijn ingezonden brieven zijn geplaatst,
maar ik wil niet langer een serie sparen uit gewoonte. Want
daar is in dit geval sprake van. Nog een paar nummers, dan
houd ik het voor gezien. Helaas.