Het jaar 2003 was een jaar vol hoogte-
en dieptepunten, ook op het gebied van comics. Dit jaar blikt
weeklydose.com terug en daarbij wordt de dringende vraag gesteld
welke vijf comics je wel móest lezen om te kunnen meepraten.
Met andere woorden, welke comics maakten de tongen los?
1. the
sandman: endless nights (dc) Zeven jaar nadat
Neil Gaiman de maandelijkse DC / Vertigo serie The Sandman
had afgerond, keerde hij deze herfst terug met de hardcover
Endless Nights, een verzameling korte, telkens door andere
grote namen getekende verhalen over zeven tijdloze oerwezens
die samen de Endless worden genoemd. Voor trouwe fans is de
hernieuwde kennismaking met personages als Dream, Death, Destruction
en Delirium een feest, maar ook voor de nieuwe lezer biedt
de prachtig vormgegeven graphic novel voldoende houvast. Onder
meer bijgestaan door Bill Sienkiewicz, Frank Quitely en Milo
Manara neemt Gaiman ons mee op een lange reis door de uit
een elegante mix van mythologie en fantasy bestaande wereld
die hij vijftien jaar geleden voor zijn hoofdrolspelers heeft
geschapen. Van zinnenprikkelend tot vervreemdend, de zeven
vertellingen vormen samen een fascinerend werk van hoog niveau
dat niet misstaat in een boekenkast met literaire aspiraties.
2. batman
(dc) Het personage Batman, de miljonairszoon
die al op jonge leeftijd zijn ouders verloor en sindsdien
al het kwaad in Gotham City bestrijdt, is een klassieke wreker
die al enkele decennia lang tot de verbeelding spreekt. Dit
jaar heeft DC Comics dit onbetwiste icoon op een verrassende
wijze nieuw leven ingeblazen met het binnenhalen van Jeph
Loeb en Jim Lee als schrijver en tekenaar van het twaalfdelige
epos getiteld 'Hush.' Het uitgangspunt van een mysterieuze
opponent die achter de schermen allerlei touwtjes stevig in
handen heeft, is weliswaar niet origineel, maar Loeb creëert
met zijn heldere verhaalstructuur wel een meeslepend geheel
dat plaats biedt aan een bonte verzameling oude schurken,
bondgenoten en bijpersonages. Tel daar Lee's dynamische, bombastische
tekenwerk vol subtiele verwijzingen bij op en het is duidelijk
waarom deze reeks voor het eerst sinds lange tijd weer behoort
tot de populairste comics van het moment.
3. jla
/ avengers (marvel / dc) Begin jaren tachtig
werd voor het eerst concreet gespeculeerd over een crossover
tussen de JLA en de Avengers, de bekendste en meest tot de
verbeelding sprekende superheldenteams van DC en Marvel. Toch
is ieders geduld ruim vijftien jaar op de proef gesteld, want
pas in 2003 is het door Kurt Busiek geschreven en George Pérez
getekende droomproject daadwerkelijk van de grond gekomen.
Was het de moeite van het lange wachten waard? Het antwoord
is een ondubbelzinnig 'ja.' Met een vrij ongecompliceerd,
bijna ouderwets concept legt Busiek de basis voor een vermakelijk
treffen tussen beide superheldenteams, dat enerzijds toegankelijk
is en anderzijds tussen de regels voldoende subtiele verwijzingen
bevat voor doorgewinterde fans. Natuurlijk is het gedetailleerde
tekenwerk van Pérez de ideale sluitpost voor de vierdelige
serie; als iemand zo veel karakters op een herkenbare, duidelijke
manier in één pagina kan verwerken, is hij het.
4. blankets
(top shelf) Met zijn Good-Bye Chunky Rice
had schrijver en tekenaar Craig Thompson bewezen dat hij beschikt
over een indrukwekkende dosis talent. Wat op het eerste gezicht
lijkt op een eenvoudige parabel over de vriendschap tussen
twee dieren, ontpopt zich uiteindelijk tot een gelaagde vertelling
vol met rake en oprechte emoties. In de door Top Shelf Productions
uitgegeven graphic novel Blankets, onlangs door Time Magazine
uitgeroepen tot de beste comic van het jaar, trekt Thompson
die lijn door, maar in plaats van een parabel vol symboliek
kiest hij ditmaal voor een semi-autobiografische vertelling
over zijn eerste echte liefde en zijn worsteling met zijn
identiteit en het geloof. De pure, melancholische vertelstem
raakt menig gevoelige snaar, ondersteund door een cartooneske
tekenstijl die treffend genoeg is voor het in beeld brengen
van gevoelens die zich niet door woorden laten vangen. Het
resultaat onderstreept hoe veelzijdig het medium comics kan
zijn.
5. 1602
(marvel) Eind 2001 ging al het hardnekkige
gerucht dat Neil Gaiman, de alom geprezen bedenker van de
klassieker The Sandman, een project voor Marvel zou gaan schrijven.
We hebben ruim anderhalf jaar moeten wachten, maar met de
lancering van de door Andy Kubert getekende achtdelige serie
1602 heeft het gerucht aan het begin van deze zomer eindelijk
tastbare vorm gekregen. Zoals de titel al doet vermoeden,
speelt het verhaal aan het begin van de zeventiende eeuw,
waar Gaiman op charmante wijze allerlei historische feiten
mengt met traditionele superhelden uit het Marvel Universum.
Hoewel de miniserie vooralsnog niet zo vernieuwend is als
aanvankelijk werd gehoopt, bewijst Gaiman zich weer als een
virtuoze verhalenverteller en verdient ook Kubert lof voor
de warme, welhaast authentieke tekeningen. De vermakelijke,
alternatieve kijk op de bekende superhelden heeft derhalve
meer dan terecht een plaats in de top vijf van best verkochte
comics veroverd.
de 5 comics
die je móest lezen in 2003 - olav beemer feeddate:
31.12.03