Goed zijn, dat is leuk. Maar slecht
zijn is ook een kunst. En niemand is zo slecht bezig als Christian
Zanier, de man die als tekenaar van de serie Rising Stars
de lezer met zijn onmetelijke onkunde terroriseert. Als dit
zo doorgaat, voorzie ik een heuse volksopstand, waarna Zanier
met pek en veren wordt besmeurd en onder luid gejuich aan
een boom wordt opgeknoopt. Okay, zo'n vaart zal het niet lopen,
maar ik vrees wel het ergste.
Christian Zanier is één
van de vele nieuwelingen bij Top Cow, inmiddels het productiefste
onderdeel van Image Comics. Soms vraag ik me af waar ze die
nieuwe tekenaars, schrijvers, inkters en inkleurders vandaan
halen. Worden die geronseld? Gaan Marc Silvestri en zijn collega's
vrijdagavond alle cafés in California af en lokken
ze halfdronken jongeren richting het kleine kantoortje op
Santa Monica Boulevard? Of zetten de suffe jasje-dasjes van
de uitgeverij advertenties in de kranten en moeten de aanstormende
talenten hun kunsten bewijzen tijdens een pittig sollicitatiegesprek?
Of, en dat zou nog veel erger zijn, gaat het hier om de achterneef
van de zus van de redacteur die ooit heeft geroepen dat een
baantje als tekenaar wel stoer leek?
Nee, ik wil het niet eens weten. Bovendien
maakt het de liefhebber van het medium comics niets uit waar
het talent vandaan komt. Het comicwereldje is al zo klein
en dankzij het opkomen van nieuwe vormen van tijdverdrijf
zal het de komende jaren enkel kleiner worden. In zo'n klein
wereldje is nieuw talent van groot belang. Maar talent moet
wel rijpen. Nieuw talent gooi je niet direct voor de leeuwen,
want de kans is groot dat de lezer geen genade toont en de
onervaren nieuweling uitspuugt. Dat is net zoiets als een
kind dat nog niet kan zwemmen in het diepste zwembad gooien
en kijken hoe het gaat.
Toch lijkt het erop dat deze aanpak
tot het beleid van Top Cow is verworden. Want waar bij uitgeverijen
als Marvel en DC nieuwe talenten eerst een paar jaar hun techniek
mogen bijvijlen met werk voor enkele tweederangs series, krijgen
vooral de nieuwe tekenaars bij Top Cow bijna in de regel direct
een populaire of anderszins belangrijke serie toegewezen.
Op deze manier worden de eigen ruiten ingegooid en dat is
schade die niet zo snel meer ongedaan kan worden gemaakt.
Kijk naar Witchblade en The Darkness. Ooit erg goed, maar
de onervarenheid van tekenaars als Randy Green en Clarence
Lansang hebben beide series lezers gekost.
Ook Zanier behoort tot dat rijtje
nieuwelingen dat veel te vroeg in het diepe is geworpen. Dat
hij getalenteerd is, kan niet worden ontkend, maar hij heeft
op z'n minst nog vijf jaar nodig voor zijn werk van een acceptabel
niveau is. En toch is hij meteen al gevraagd als nieuwe vaste
tekenaar van Rising Stars. Sterker nog, hij is gevraagd door
schrijver J. Michael Straczynski's zelf! Omdat de man achter
het succes van de televisieserie Babylon5 vond dat de vorige
tekenaar, Keu Cha, niet goed genoeg was! Je zou uit pure wanhoop
je handen in de fruitpers steken? Beide tekenaars moeten nog
wat jaartjes rijpen, maar waar Cha nog redelijk uit de voeten
kon, kookt Zanier nu al zes nummers lang gaar in zijn eigen
onervarenheid.
Van het gebruik van achtergronden
in het tekenwerk heeft hij overduidelijk nog nooit gehoord,
de lessen anatomie heeft hij waarschijnlijk overgeslagen en
de gelaatsuitdrukkingen van zijn personages zijn zo wereldvreemd
dat een gemiddelde lezer de leden van de reusachtige cast
niet uit elkaar kan houden. Zonde, want met een goede tekenaar
zou Rising Stars de beste comic van Top Cow zijn. Wat voor
een resultaat een samenwerking tussen Straczynski en een echt
goede tekenaar kan opleveren, wordt later dit jaar duidelijk
als Midnight Nation verschijnt, een twaalfdelige miniserie
van Straczynski en de ervaren, technisch begaafde tekenaar
Gary Frank.
Voorlopig moet ik me troosten met
de gedachte dat Rising Stars een serie van totaal vierentwintig
nummers is. En daarna wil ik nooit meer iets van Zanier horen.
Behalve als het een bericht is waarin in verband met hem de
woorden 'oneervol ontslag' worden gebezigd. Maar alleen dan.
sterretjes
- 'slecht zijn is ook een kunst' (21.06.00)