Honderdveertien miljoen dollar. In
één weekend. Honderdveertien! Laat het voor
de grap een paar keer over je tong rollen. Waar grote multinationals
hun hand niet omdraaien voor zo'n bedrag, vind ik dat veel
centjes. Daarbij denk ik dat jij nog nooit in je leven zo
veel geld bij elkaar hebt gezien. Natuurlijk had je lange
tijd hoop dat je een graantje van de Spider-Mania zou meepikken,
maar helaas, je bent vorig jaar in het zicht van de met dollars
bezaaide haven vrolijk door Bill en Joe weggesaneerd.
Hoe wrang vind je dit kassucces? Want
stel je voor dat jij nog altijd Amazing Spider-Man zou schrijven.
Overal in Amerika worden horden dolenthousiaste mensen de
bioscopen uitgespuugd, die vervolgens schuimbekkend van het
popcorn naar de dichtstbijzijnde comicwinkel sprinten en daar
op zoek gaan naar comics over de muurkruipende superheld.
Het moet toch je natte droom zijn geweest dat al die tieners
zich vergapen aan jouw vlijmscherpe verhalen, daverende dialogen
en knetterende karakterisatie? Dat die jongen die al jaren
op comics is uitgekeken opeens tegen de winkelier zegt, "Kijk,
dit is nou pas een goed geschreven comic!"
Echt, ik zie het zo voor me. Herhaald
marktonderzoek wijst namelijk uit dat simpele verhalen het
best verkopen. Neem de zomerfilms van het laatste decennium:
dat is zonder uitzondering hersenloos massa-amusement. En
hoe krijg je die verwende generatie filmkijkers uit de bioscoop
en in de stripwinkel? Inderdaad, door middel van eenvoudige
comics met als doel het vermaak van de consument. Dat was
ook de fout ten tijde van de film X-Men. Die comics werden
geschreven door ome Chris, wiens semi-geëngageerde, populistisch
psychoanalytisch gereutel menig potentiële fan naar de
therapeut heeft gejaagd. Maar als één schrijver
in het verleden heeft bewezen dat hij goed overweg kan met
simpele verhalen, dan ben jij het.
Absoluut een gemiste kans, dus. Of
ik dat binnenkort ter sprake breng bij mijn wekelijkse gesprekken
met Bill en Joe? Nee, zo veel gevoel voor humor heb ik ook
weer niet. Je mag het de redactionele hoge heren echter wel
herhaaldelijk inwrijven zodra blijkt dat het succes van de
film nauwelijks extra comiclezers heeft opgeleverd, omdat
geen van de bioscoopgangers zich een baan heeft weten te worstelen
door de intellectuele woordenbrij van JMS. Goede comics zijn
simpel. Held vecht tegen schurk, held wint, klaar. De rest
is overbodige emotionele bagage die de lezers aan het denken
zet. Lezers moeten niet denken, lezers moeten comics kopen.
Eerlijk gezegd mis ik jouw comics.
Je had de eenvoud tot kunst verheven. Soms probeerde je iets
met enge concepten als diepgang en moraal, dat mislukte als
vanzelfsprekend hopeloos en hoppa, de maand erna verwende
je onze overspannen hersencellen weer met een lineair onzinverhaaltje.
In feite ben jij het ultieme product van de consumptiemaatschappij.
We zullen nooit weten hoe groot de Spider-Man comics zouden
zijn geworden als jij nog aan het roer had gestaan.