In maart biedt Dark Horse een nieuwe
Serenity miniserie, gebaseerd op de personages uit de gelijknamige
film en de voorafgaande televisieserie Firefly. Makers Brett
Matthews en Will Conrad keren terug, dus dat is een positief
teken. Conan is intussen toe aan nummer 50, wat een keerpunt
zal blijken, want de serie wordt herstart onder een andere
titel. Jeugdsentiment komt voor rekening van de bundeling
van de oude superheldencomic X.
De verschillende miniseries onder
de noemer Countdown bij DC vormen een onontwarbare massa aan
comics waar ik me even buiten wil houden. Nee, dan veel liever
de nieuwe Justice League: New Frontier special van Darwyn
Cooke of, hoogtepunt van de maand, de eerste van liefst zes
hardcovers die James Robinsons klassieke Starman bundelen.
Dat was een comic die zijn tijd in de jaren negentig ver vooruit
was, dus ik ben benieuwd hoe dat nu zal lezen. WildStorm probeert
het met het vijfdelige The New Dynamix, maar dat lijkt, net
als veel van de imprint, gedoemd tot een bestaan in de marge.
Dat geldt uiteraard niet voor de derde Absolute Sandman en,
ook boeiend, de Absolute Edition van Alan Moore's werk The
League of Extraordinary Gentlemen: Black Dossier.
Image pakt uit met Dark Ivory, een
vierdelige miniserie van Joseph Michael Linsner. Helaas is
zijn normaal toch zo mooie tekenwerk op de previewpagina's
niet overtuigend. Transhuman is het nieuwe project van Jonathan
Hickman, al tekent hij ditmaal niet zelf. Over makers van
naam gesproken, het is grappig hoe Robert Kirkman in de aankondigingen
van zijn serie The Walking Dead zo zelden meer dan vijf woorden
kwijt wil. Spoilers? Neen!
Het zat erin, na het succes van de
eerste The Dark Tower, op basis van de boeken van Stephen
King, is het nu de beurt aan het vervolg, The Long Road Home.
Alle makers van de vorige keer zijn wel weer van de partij.
Een andere terugkeer is die van de Defenders, nu onder de
titel The Last Defenders. Op zich niet noemenswaardig, ware
het niet dat Joe Casey het verhaal schrijft. De cover van
Marvel Comics Presents herinnert me eraan, hoe goed die Jim
Cheung is als tekenaar en hoe nodig deze man een eigen, maandelijkse
serie verdient. Voor de rest zijn het veel voorbereidingen
op Secret Invasion, het slot van The Order en de lancering
van Cable, na X-Force de bevestiging dat de jaren negentig
terug zijn. Logan, de miniserie van Brian K. Vaughan, oogt
gelukkig erg goed.
Het belangrijkste nieuws uit de stal
van de independents is de lancering van Echo, het nieuwe project
van Terry Moore. Wat hij ook doet, het zal worden vergeleken
met het veelgeprezen Strangers in Paradise, dus moeilijk zal
het zeker worden. Paul Goes Fishing is de allernieuwste graphic
novel van Michel Rabagliati, uitgebracht bij Drawn & Quarterly,
terwijl Fantagraphics doorgaat met The Complete Peanuts; ze
zijn toe aan deel negen. Leuk, Peter David mag bij IDW zijn
romanreeks Star Trek: New Frontier nu ook in comicvorm schrijven.
Mouse Guard, tenslotte, komt in een softcover bundel, een
goed alternatief voor iedereen die de serie heeft gemist.
comics
:: in
ultimate
spider-man (marvel) Het begon als verwerpelijk
concept, een idee uit de hoed van Bill Jemas. Zelfs de grootste
criticaster zal die mening inmiddels echter hebben herzien,
want Ultimate Spider-Man is al jaren een onafgebroken bron
van kwaliteit, van een frisse, moderne blik op een oude, vertrouwde
held.
Met een zo stabiel niveau springen
weinig verhaallijnen eruit. Daar komt bij, dat schrijver Brian
Michael Bendis het liefst blijft voortbouwen op subplots,
zodat elk nieuw avontuur weer een stapje hoger gaat. Misschien
gaat dat in tegen het oorspronkelijke idee van toegankelijkheid,
maar het maakt de reeks wel een van de allerbeste die Marvel
uitgeeft. De continuïteit in de reguliere Spider-Man
gaat eens per vijf jaar op de schop, in het Ultimate universum
is de webslingeraar consistent en, belangrijk voor de uitgeverij,
een herkenbaar personage met jeugdige uitstraling.
Een wisseling van de wacht, tekenaar
Mark Bagley maakte plaats voor Stuart Immonen, had roet in
het eten kunnen gooien. Maar Bendis is trouw aan zijn serie
en Immonen heeft in korte tijd bewezen dat hij met relatief
gemak in de voetsporen van zijn voorganger kan treden. Ultimate
Spider-Man kan zo nog jarenlang mee.
comics
:: out
angel:
after the fall (idw) Toen bekend werd, dat
de televisieserie Buffy, the Vampire Slayer een vervolg zou
krijgen in comicvorm, bij uitgeverij Dark Horse, zullen veel
fans automatisch hebben gekeken naar Angel, die andere serie
van Joss Whedon. En terecht: een paar maanden later is Angel
seizoen zes een feit bij IDW.
Ironisch, wel, dat beide series in
stripvorm bij andere uitgeverijen zitten, net als de televisieseries
ooit op verschillende zenders zaten. Inhoudelijk zou dat natuurlijk
niet mogen uitmaken, want Whedon staat ook nu gewoon aan het
hoofd van beide series, als een uitvoerend producent. Als
al verschil bestaat, is dat in het tekenwerk. Bij IDW wordt
traditioneel gekozen voor de donkere, schilderachtige stijlen.
Franco Urru is zeker geen slechte tekenaar, maar hij maakt
het de lezer niet gemakkelijk. Net als Brian Lynch, die zijn
personages in een postapocalyptische wereld gooit en met een
warrige schrijfstijl meer bezig is met de vorm dan met de
inhoud en diepgang.
Vooralsnog pakt het niet zo goed uit
als bij de stripversie van Buffy. Angel: After the Fall lijkt
eerder een oefening in eigenzinnigheid dan een waardige opvolger
van de televisiereeks. Toegegeven, die serie eindigde op een
groot keerpunt, maar de sfeer van de comic is niettemin afwijkend,
onherkenbaar. Hopelijk verandert dat snel.