De comics voor september bevatten
bij Dark Horse onder meer het eerste nummer van de miniserie
The Umbrella Academy, met tekenwerk van Gabriel Bá
en geschreven door Gerard Way, de frontman van de band My
Chemical Romance. Daarnaast keert Groo terug, de creatie van
Mark Evanier en Sergio Aragonés, terwijl Lobster Johnson
een eigen miniserie krijgt. En seizoen acht van Buffy, the
Vampire Slayer begint aan de tweede verhaallijn.
DC laat Green Arrow en Black Canary
in het huwelijk treden en daar heeft het verdacht veel verschillende
comics voor nodig. Niet minder commercieel maar mogelijk leuker
is de terugkeer van Infinity Inc als serie, ditmaal geschreven
door Peter Milligan. En de comeback van Hitman, de schietgrage
creatie van Garth Ennis en John McCrea, in het tweedelige
JLA / Hitman, is voldoende voor het opwekken van veel interesse.
Bij imprint Vertigo wordt een nieuwe graphic novel hardcover
met de naam Cairo uitgebracht en de preview toont een bijzondere
tekenstijl, al wacht ik persoonlijk toch liever op de softcover
die ongetwijfeld gaat verschijnen. De rest valt mee, niet
veel spectaculair nieuws en voornamelijk de gebruikelijke,
maandelijkse titels.
Image moet het succes van de independent
hit Mouse Guard hebben gezien en hebben gedacht, 'Dat kunnen
wij ook!' Kortom, het The Mice Templar van Bryan Glass en
Michael Avon Oeming heeft de schijn al behoorlijk tegen. De
tekenaar van Phonogram, Jamie McKelvie, begint aan zijn miniserie
Suburban Glamour, Velocity keert bij Top Cow terug in hun
'pilot season' en Cyblade duikt ook nog op. Is een terugkeer
van Cyberforce in de maak?
Marvel stelt in het kader van de laatste
verhaallijn die J. Michael Straczynski voor Amazing Spider-Man
schrijft de lezers de vraag wat ze zouden doen, als ze nog
één dag hadden. Gezien de enorme speculaties
over hoe dit verhaal de status-quo van Peter Parkers huwelijk
op zijn kop zet, zal het antwoord best eens kunnen zijn: zeker
géén deeltje Amazing Spider-Man kopen. Deze
maand stopt de serie Irredeemable Ant-Man, een teken dat voor
de kleine, grappige series bijna geen plek meer is. Waar wel
plek voor is: de terugkeer van Marvel Comics Presents, de
titel die telkens korte verhalen door verschillende makers
bundelt. De vorige reeks ging ooit uit als een nachtkaars,
dus wie weet wat de herstart doet. En de X-Men? Inderdaad,
op naar hun volgende crossover.
Uit de stal van de independents komt
de luxe hardcover van Adrian Tomine's recente verhaallijn
uit de serie Optic Nerve. Tegelijkertijd worden zijn andere
bundelingen opnieuw onder de aandacht gebracht, wat geen kwaad
kan. Bij IDW begint Steve Niles aan een nieuwe 30 Days of
Nights miniserie, nu met tekenwerk van de oude rot Bill Sienkiewicz.
Uitgeverij Sirius blijft de laatste maanden achter. Vroeger
hadden ze toch een flink aanbod van eigenzinnige titels, nu
blijft het behelpen. Tot slot heeft Virgin Comics nog twee
nieuwe graphic novels, maar die laat ik liggen, omdat de thematiek
van de meeste van hun comics mij doorgaans net niet helemaal
ligt.
comics
:: in
buffy,
the vampire slayer (dark horse) Niet elke
film of televisieserie laat zich zomaar succesvol omzetten
tot comic. Als dat wel zo zou zijn, dan zou Dark Horse de
grootste uitgeverij van Amerika zijn. Daarom was ik toch een
klein beetje voorzichtig in mijn enthousiasme toen Buffy,
the Vampire Slayer werd aangekondigd.
Deze reeks is namelijk volledig canon,
het officiële achtste seizoen dat de draad oppikt waar
de televisieserie van Joss Whedon een paar jaar geleden stopte.
Whedon schrijft zelf aan de comic mee, aangevuld met een handjevol
bekende namen uit zowel de comicwereld als zijn eigen schrijverskring.
En nu het eerste verhaal erop zit, moet het oordeel lovend
zijn. Want niet alleen is in Georges Jeanty een tekenaar gevonden
die de gezichten zeer herkenbaar en consistent kan weergeven,
Whedon is gegroeid als comicschrijver en hij voelt zich thuis
bij de personages die hem ooit zo beroemd hebben gemaakt.
Tel alles bij elkaar op en een goede comic is geboren.
Het spreekt voor zich, dat de toekomst
moet uitwijzen in hoeverre de comic stabiel van niveau kan
blijven. Wat als Whedon straks weer druk is met een televisieserie
en meer moet gaan delegeren? Is de kwaliteit gegarandeerd?
Dat is afwachten. Voor nu is Buffy, the Vampire Slayer echter
een cadeautje voor fans van dit personage.
comics
:: out
the
exterminators (dc) Ongeveer anderhalf jaar
na de introductie van The Exterminators bij Vertigo is de
eerste golf enthousiasme langzaam maar zeker aan het verdwijnen.
Schrijver Simon Oliver gooide zulke hoge ogen met zijn stijl
die niet of nauwelijks decompressie bevatte en het is die
eigenzinnigheid die hem nu opbreekt.
Waar de eerste nummers gedacht kon
worden, dat Olivers warrige sprongen door de vele subplots
een goed uitgekiende truc vormden, wordt nu namelijk meer
en meer duidelijk, dat dit steevast de manier van vertellen
is. Dat hij de hoofdzaken zelden van de bijzaken kan onderscheiden
en als gevolg daarvan opgescheept zit met een cast zonder
echt hoofdpersonage en zonder echte diepgang. De rode draad,
over de dodelijke insecten genaamd Mayan Hissers, is interessant.
Maar verder dan dat komt het niet meer. Dat gasttekenaars
moeten bijspringen, helpt natuurlijk ook niet. Zo glijdt de
serie af, zonder dat ergens aan de horizon hoop op verbetering
kan gloren.
De frisse wind die The Exterminators
vorig jaar nog was, zakt weg. Het lijkt een lot dat veel recente
nieuwe titels bij Vertigo moeten delen en dat is een kwalijke
zaak voor de imprint die doorgaans garant staat voor kwaliteit.
Ik blijf de serie wel even sparen, juist vanwege de eigenzinnigheid
ervan, maar ook mijn hoop wordt minder.