Maandagochtend, met een nazomerzonnetje
dat langzaam doorbreekt, maakt presentator Stan Lee de uitslag
bekend van de eerste stemronde. Leah Moore reageert met een
goedkeurend 'Bigjobs' op het nieuws dat zij en Joss Whedon
de loft mogen verlaten. Joss slaakt een zucht van verlichting;
hij moet op de set van de televisieserie Dollhouse zijn. Brian
Reed en Craig Thompson moeten blijven. Teleurgesteld sluiten
zij zich op in de slaapruimte.
Stan vindt het zo wel weer mooi geweest.
Hij wenst iedereen een fijne dag, hoopt dat niemand elkaar
vermoordt en wordt door Ed Brubaker begeleid naar de lift.
Met een zachte 'ping' gaan de liftdeuren open. "Succes!"
roept hij Ed na. Hij kan niet wachten tot hij beneden is en
aan de portier zijn anekdote over de grijze, groene of rode
Hulk kan vertellen.
INT. BAD WRITER 4 LOFT - OVERDAG
(Ed Brubaker staat in de hal bij
de lift. In gedachten verzonken kijkt hij door de ramen naar
beneden, waar Washington Square Park weer ouderwets druk is.
Dan komt Frank Miller om de hoek. Hij tikt Ed op de schouder)
FRANK
MILLER
Heb je het gehoord? Joseph gaat straks koken.
ED
BRUBAKER
Mooi. Dikke mensen kunnen goed koken. Ze zijn niet voor niets
zo dik.
FRANK
MILLER
Dat weet ik nog niet, hoor.
ED
BRUBAKER
Ik zou ook dik zijn als ik goed kon koken.
FRANK
MILLER (pakt Ed beet)
Luister nou, vertrouw jij het avondeten toe aan de man die
om de vijftien minuten een pentagram op de vloer tekent? Ik
wil niet weten waar hij iedere keer die ketchup vandaan haalt.
(kijkt naar de grond)
Volgens David is het bloed.
ED
BRUBAKER (maakt wegwerpgebaar)
David ziet overal bloed, die gast spoort echt niet. Maar hey,
als jij het niet vertrouwt, dan bestel je straks gewoon wat
pizza. Je had toch de telefoon van een productie-assistente
gekregen?
FRANK
MILLER
Haar telefoonnúmmer, ja. Niet haar telefoon. Zolang
we op deze loft zitten, mogen we geen contact met de buitenwereld,
weet je nog?
ED
BRUBAKER
Dus eigenlijk heb je daar geen reet aan?
FRANK
MILLER
Wrijf het er maar lekker in.
(slaat met vlakke hand op de ramen)
Fuck. Ik haat het hier. Fuck! Shit.
Fuck!
(Vanuit de gang naar de woonkamer
komt Marjorie Liu aangerend, in haar handen een misthoorn
en een verzameling zwarte balkjes van karton. Ze houdt één
van de zwarte balkjes voor Franks mond)
MARJORIE
LIU
Pardon.
FRANK
MILLER (duwt balkje weg)
Wat doe je? Wat moet dat?
MARJORIE
LIU
Opdracht van DC. Na die drukfout in All Star Batman nemen
ze geen risico meer met jou. Ik moet al je scheldwoorden afdekken
en wegpiepen.
ED
BRUBAKER
Wat? Maar jij werkt niet eens voor DC!
MARJORIE
LIU (verbaasd)
Niet?
ED
BRUBAKER
Jij schrijft NYX, toch? NYX is een comic van Marvel. Dat is
de concurrent. Een andere uitgeverij. Die zitten een paar
straten verderop.
MARJORIE
LIU
Oh. Dus Joe Quesada is niet de baas van Warner Brothers?
ED
BRUBAKER
Nee. Warner Brothers is eigenaar van DC, niet van Marvel.
MARJORIE
LIU
Ik wíst het wel! Joe was dus tóch met me aan
het flirten!
(Leah Moore en Joss Whedon komen
de hal binnen. Leah zet hun koffers op de grond bij de lift
en drukt op het knopje. Joss is druk aan het bellen. Dan stuift
Craig Thompson de hal in. Huilend klampt hij zich aan Joss'
benen)
CRAIG
THOMPSON (hysterisch)
Nee! Niet gaan! Laat me niet achter!
JOSS
WHEDON (in zijn telefoon)
Wat zei je? Ik kon je niet verstaan.
CRAIG
THOMPSON
Zonder jou red ik het hier niet! Zonder jou ga ik dood!
JOSS
WHEDON (in zijn telefoon)
Sorry, ja, dat is hier. Vandaag is mijn laatste dag in Bad
Writer.
CRAIG
THOMPSON
Alsjeblie-hieft! Ik kan niet zonder jou!
JOSS
WHEDON (in zijn telefoon)
Ze zijn nogal aan me gehecht. Maar niet zoals ik aan jou gehecht
ben, Eliza, duifje van me.
LEAH
MOORE (tegen Joss)
Bugrit, ye boggin'!
JOSS
WHEDON (in zijn telefoon)
De taxi staat beneden, hoor ik net. Ten minste, ik doe even
alsof ik dat begreep.
CRAIG
THOMPSON
Nee! Hoe moet ik nou in slaap vallen als jij me niet voorleest
over Firefly?
JOSS
WHEDON (in zijn telefoon)
Dat is geen terroristenalarm, dat is Craig Thompson.
(schudt Craig los van zijn benen)
Ja, hij. Ha, ha, nee, dat denkt hij
maar. Ik kom eraan, zie je zo.
(De liftdeuren gaan open en Craig
sloft terug naar de slaapruimte. Joss duwt de koffers met
zijn voeten naar binnen, druk telefonerend. Leah zwaait naar
Frank, Marjorie en Ed. Ze roept iets onverstaanbaars en verdwijnt
uit zicht)
FRANK
MILLER
Wist je dat haar vader een slangengod genaamd Glycon aanbidt?
ED
BRUBAKER (wrijft over kin)
Haar vader, dat is Terry Moore, toch?
FRANK
MILLER
Dat is de maker van Strangers in Paradise, mongool!
MARJORIE
LIU (houdt zwart balkje omhoog)
Oh, pardon!
ED
BRUBAKER
Ah, wacht, je bedoelt Tony Moore!
FRANK
MILLER
Die zijn verdomme in hetzelfde jaar geboren! Denk nou eens
na! Hoe kunnen dat ooit vader en dochter zijn, lul?
MARJORIE
LIU (laat misthoorn loeien)
Sorry! Pardon!
ED
BRUBAKER
Ik ben je aan het dollen, hoor. Geintje.
FRANK
MILLER
Je weet toch dat ik geen gevoel voor humor heb?
(draait zich om naar Marjorie)
En kun jij alsjeblieft opdonderen
met die misthoorn en die zwarte balkjes?!
(Marjorie stopt de verzameling
zwarte balkjes onder haar arm en maakt zich uit de voeten.
Luid grommend loopt Frank achter haar aan. In de gang op weg
naar de woonkamer passeert hij Mark Millar, die verbaasd omkijkt)
MARK
MILLAR
Wat ging Frank daar met Angelina doen?
ED
BRUBAKER (fronsend)
Angelina? Dat was Marjorie.
MARK
MILLAR
Dat zeg ik. Angelina.
ED
BRUBAKER
Marjorie.
MARK
MILLAR (knikt)
Uh-huh.
ED
BRUBAKER
Volgens mij heb jij Wanted al iets te vaak gezien.
MARK
MILLAR
Ja! En in breedbeeld. Je hebt pas geleefd, als je Angelina
een keer groot in breedbeeld hebt gezien. Weet jij trouwens
of Bad Writer ook in breedbeeld wordt uitgezonden?
ED
BRUBAKER
Geen idee. Ik ben alleen geïnteresseerd in films die
vóór 1966 zijn gemaakt.
(De twee kijken op als ze Brian
Reed aan horen komen. Hij kijkt zoekend om zich heen. In zijn
handen houdt hij een exemplaar van All Star Batman #10. Dan
spot hij zijn twee collega's bij het raam)
BRIAN
REED
Hebben jullie Frank gezien?
ED
BRUBAKER
Die loopt hier wel ergens rond.
MARK
MILLAR
Hij ging Angelina achterna.
BRIAN
REED
Wie?
ED
BRUBAKER
Marjorie. Laat hem maar. Hoezo zoek je Frank?
BRIAN
REED (houdt comic omhoog)
Ik heb die All Star Batman van hem. Die met die drukfout.
Moet je zien!
(laat de comic aan Ed en Mark
zien en bladert langs de highlights)
ED
BRUBAKER
Dat is geen Batgirl meer, dat is gewoon Bad Girl.
MARK
MILLAR
Bij Image mag ik mijn personages dat soort woorden lekker
wel in de mond leggen.
ED
BRUBAKER (kucht nadrukkelijk)
Zullen we van onderwerp veranderen, Brian? Voor je het weet,
komen we op het punt dat Mark uitlegt wat hij Angelina allemaal
in de mond wil leggen.
MARK
MILLAR
Hey, hoe wist je dat?
BRIAN
REED
Ik zou het fijn vinden, als jullie me vanaf vandaag Brian
Michael Reed noemen.
ED
BRUBAKER
Wat? Maar zo heet je niet eens.
BRIAN
REED
Vanaf vandaag wel.
(Ed, Mark en Brian lopen terug
naar binnen. Brian bladert al wandelend door zijn comic, tot
ze op weg naar de keuken Becky Cloonan tegenkomen. Becky,
onverminderd topless, grist de comic meteen uit Brians handen)
BECKY
CLOONAN
Is dat papier?
BRIAN
REED
Hela! Mijn All Star Batman! Kom hier, die is geld waard!
(Becky scheurt een pagina uit
de comic en stopt het in haar mond)
ED
BRUBAKER
Wat heb jij nou?
BRIAN
REED
Geef terug! Alsjeblieft, laat heel!
BECKY
CLOONAN (kauwend)
Ik volg het Japanse pornosterdieet. Het werd weer tijd, ik
moet echt afvallen. Op televisie lijk je tien kilo zwaarder.
Daarom eet ik alleen nog maar papier.
BRIAN
REED
Wat de fuck?
ED
BRUBAKER
Niet schelden, straks komt Marjorie weer terug met die misthoorn.
MARK
MILLAR (kijkt op)
Angelina?
INT. BAD WRITER 4 LOFT - OVERDAG
(In de keuken staat J. Michael
Straczynski voor het fornuis. Hij draagt een schort met Spider-Man
erop en hij gooit wat stukjes wortel in de pan op het vuur.
David Lapham en Robert Kirkman kijken aan de keukentafel toe)
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Zo, nog een toefje bloed erbij en het moet zo langzaamaan
klaar zijn.
DAVID
LAPHAM
Eh, als je zegt 'bloed', bedoel je natuurlijk gewoon ketchup,
hè?
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Als ik zeg 'bloed', bedoel ik bloed.
ROBERT
KIRKMAN (monotoon)
Bloed is goed. Bloed en vlees.
(Mark, Becky, Ed en Brian komen
de keuken binnen. Terwijl Brian machteloos toekijkt, scheurt
Becky een volgende pagina uit haar comic en stopt deze in
haar mond. Ed haalt intussen diep adem)
ED
BRUBAKER
Joe, dat ruikt weer heerlijk.
BECKY
CLOONAN (smakkend)
Het ruikt naar vochtig papier.
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Is dat een comic in je mond?
DAVID
LAPHAM (staat op)
Toch niet met een brief van Olav Beemer op de brievenpagina,
hoop ik? Ik háát Olav Beemer.
ED
BRUBAKER
All Star Batman heeft geen brievenpagina.
DAVID
LAPHAM
Dat heeft Olav Beemer nooit tegengehouden. Die gast heeft
geen leven.
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Pas nou op, David. Straks komt weer bloed uit je oren.
ROBERT
KIRKMAN (monotoon)
Bloed is goed. Bloed en vlees.
ED
BRUBAKER (wijst naar de pan)
Wat ben je eigenlijk aan het maken?
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Mephistoofschotel.
DAVID
LAPHAM
Robert eet het al sinds we hier zijn. En moet je kijken, zo
mak als een lammetje.
BECKY
CLOONAN
Zo mak als een zombie, bedoel je.
BRIAN
REED
Jammer dat Joss weg is. Hij wist vast veel over zombies.
ED
BRUBAKER
Joss is meer van de vampieren. Bloedzuigers.
ROBERT
KIRKMAN (monotoon)
Bloed is goed.
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Over bloed gesproken, als jullie nu even allemaal je polsen
doorsnijden en wat in de pan druppelen, dan kunnen we aan
tafel.
BECKY
CLOONAN
Eh. Doei!
ED
BRUBAKER
Kut!
(Becky en Ed struikelen over elkaar,
zo snel willen ze de keuken verlaten. David sleurt ook Brian
en Mark mee naar buiten. Vanuit de woonkamer klinkt de trommelvliesverscheurende
misthoorn van Marjorie)
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
De jeugd van tegenwoordig. Ze kunnen ook niet tegen een geintje.